HTML

SarcHarc

Minden, amit tudni akartál az adóról, de senki nem merte megválaszolni.
Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál a blogon, írd meg nekünk: tanacsadas@vezinfo.hu

Facebook

cikk8_20130729.jpgA magyar mikrovállalkozások többségében a házipénztár virtuális fogalom: a cégben közreműködők tudnak róla, hogy létezik ilyen, de vezetésének szabályairól, a szükséges nyilvántartásokról és pláne az aktuális pénztáregyenlegről fogalmuk sincs. Ennek oka gyakorlati jellegű, és az ilyen cégek valós, hétköznapi működéséből ered.

A pénztárgép nélkül egzisztáló mikrovállalkozás mikrovállalkozója, tapasztalatom szerint, saját maga nem vezeti a pénztárat – kisebb gondja is nagyobb annál, semminthogy naprakészen nyilvántartsa a folyó készpénzes bevételeket, kiadásokat és az éppen nem a bankszámláján parkoló készpénzt. Rendszerint ráadásul az ilyen összegeket, ha már vannak, sajátjaként „forgatja”.

A pénztár valós vezetésének gondja végül a könyvelőre marad, akinek ebben a formában ez nem is volna feladata, és aki az így-úgy – hónapokkal később – megkapott bizonylatokból (esetleg koszlott fecnikből) utólag próbálja a folyamatokat rekonstruálni. Az így létrejött pénztárnyilvántartás azonban köszönő viszonyban sem lesz a valós folyamatokkal, és következnek a gondok…

Ahol a vállalkozás helyszínén nem vezetik személyesen és pontosan, ott vidáman keverednek a „fekete és fehér kassza” bevételei és kiadásai (remélem, nem kapnak túl sokan a szívükhöz: „hát ilyen létezik Magyarországon?”), a könyvelés szerinti pénztáregyenleg ugyanakkor a jóféle bankrablós filmekben elhangzó összegeket közelíti – plusz vagy mínusz irányban.

Nem egy vállalkozó gondolja azt, majd ha arra kerül a sor, szépen megmagyarázza az adóellenőrnek a helyzetet, színes és szívbe markoló történetekkel érzékeltetve, hogy ő „különben” tisztességes adófizető, és amúgy sem lehet az ilyen elrugaszkodott szabályokat betartani. Egyrészt ez a biztos receptje a maximális büntetés kiszurkolásának, másrészt épeszű könyvelő amúgy sem enged jószántából revizor közelébe ügyfelet.

A rossz hír pedig az, hogy szemben azzal, amit sok mikrovállalkozás vezetője, tulajdonosa gondol, a képzett ellenőr (és be kell ismerni, egyre több van belőlük!) ránézésre meg tudja állapítani egy kis cég főkönyvéről, hogy ott bevétel eltitkolása vagy adózatlan pénz „kisíbolása” zajlik.

Nézzük egyszerű, gyakorlatból vett példán. Az iparos minden, szaküzletben vásárolt anyagról akkurátusan számlát kér, viszont maga csak a legritkább esetben bocsát ki ilyet. Ilyenkor ugyan a vállalkozás időszakonkénti áfa-befizetései komfortzónában maradnak, azaz olyan keveset fizet, amit már maga is „méltányosnak” tart, viszont a pénztára – bevétel híján – durva mínuszokba fordul(na). Mivel a könyvelésben negatív pénztárállomány nincs, az öntevékeny egyszeri könyvelő (nagyon szabálytalanul és ostobán!) a hiány kompenzálására rendszerint bekönyvel valamekkora tagi kölcsönt. Ebből az a helyzet következik, hogy a vállalkozó talán csak év végén szembesül az általa befizetett", heggyé dagadt kölcsönállománnyal. Nem ritka, hogy a NAV a cég ellenőrzése után, vagyonosodási vizsgálat keretében rákérdez a tulajdonosnál: ugyan a minimálbéréből hogyan tellett a kölcsönök nyújtására?

A fordított helyzet sem jobb. Példacégünk most számlázgat, de a készpénzben befolyt vagy bankból felvett összegeket az ügyvezető/cégvezető – a magánkiadásokat is innen fedezve – sajátjaként kezeli, vagy netán feketemunkát, számla nélkül olcsóbban vett árut finanszíroz belőlük. Az ilyen adózatlan pénzköltés rövid idő alatt megoldhatatlan problémává tud duzzadni. Készpénz sehol, de ugyanakkor a könyvelés szerint millióktól dagad a kassza. Ha ilyenkor beleszalad valaki egy végrehajtásba, felszámolásba, eldöntheti mit választ: betalicskázza otthonról az összeget, vagy vállalja, hogy esetleg elsikkasztotta a cég pénzét…

Hogy mi a megoldás? A pénztár olyan kirakat, amin át túl könnyen meglátszik, ha az üzletben pucéran flangálunk. Foglalkozzunk vele, legyen rendben! Nem kell minden vállalkozónak adótanácsadóvá képeznie magát, de ha nem akar pont ezen a fűszálon elhasalni, legalább kérdezzen rá rendszeresen a pénztáregyenlegre a könyvelőjénél.

(A kép forrása: codylorance.blogspot.com)

 

Címkék: pénztár készpénz eltitkolt jövedelem

66 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarcharc.blog.hu/api/trackback/id/tr625427674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budai Andris · http://polgarda.blog.hu 2013.07.29. 10:07:56

Az igen. És ezek voltak gázártámogatásra jogosultak, most meg sirdogálnak, hogy bukták az adómentességet, adójóváírást, és hogy a rohadt gazdagok járnak jól, akik fullra be vannak jelentve a 350 ezres fizujukkal.

Azám.

UTurn 2013.07.29. 10:12:53

@Budai Andris: Ügyes vagy, prezentáltad a tipikus irigy lumpemproli mentalitást.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.07.29. 10:21:01

@Budai Andris: Ez nem az a blog, itt épp a kisvállalkozók cégpénztáras simlijeiről van szó.

vladimir964 2013.07.29. 10:23:22

Vállalkozó vagyok, és ismerősek a posztban leírtak. Azonban: mindez törvényszerű önvédelmi válasz egy alapjaiban elhibázott adópolitikára, mely már megteremtésekor (1998!) szar volt és tükrözte megíróinak és megiratóinak lelkületét - azaz az alapállás a "te mocskos rohadék, úgy is csalni fogsz" volt és az is maradt azóta is. Ennek kivédésére illetve jobb irányba terelésére sokkal tisztességesebb és reálisabb megoldás az "elvárható bevétel" intézménye, ahol - mint az az USA-ban is sok helyen bevett szokás, az adóhivatal megmondja, hogy "öcsém, egy ilyen vállalkozásnak egy évben ennyit kell termelnie, tehát ennyi adót köll fizetni, oszt utána csókolom" Ez valóban teljesítményorientálttá teszi a vállalkozásokat, és legfőképp nyugodt üzletmenetet biztosít. Miután leróttam a kötelezettségeimet, senkinek semmi köze a tvábbiakhoz. Ja, hogy sokan tönkremennének? Hát kérem szépen, akinek nincsen tőkéje, az ne vállalkozzon! Egyben tehát a piac tisztulása is elérhetővé válik. Fájdalmas, igen, de a posványból ez a kiút.

vladimir964 2013.07.29. 10:24:10

Bocsánat, helyesen: 1989 az adó bevezetésének dátuma.

teotwawki 2013.07.29. 10:24:40

A politikai vezetésnek és a gazdasági életet szabályozó állami intézményeknek van egy elképzelése arról, hogy hogyan kellene működnie egy vállalkozásnak, ezt az elképzelést törvénybe írják majd vasököllel rákényszerítik a gazdasági élet szereplőire.
A probléma gyökere az, hogy ez az elképzelés köszönőviszonyban sincs a valósággal, vagy NAV terminológiával élve “nem életszerű”.
Adótörvények keszekuszasága, folytonos változtatgatása és az adóhivatal hozzáállása a vállalkozásokhoz, hosszútávon, nemzetgazdasági szinten sokkal több kárt okoz az országnak, mint amennyit most beszednek a bírságokkal.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.07.29. 10:29:42

@vladimir964: SZJA 1988 óta van, szerintem a többi hülyeséget is akkor találták ki. Mivel mást nem ismertek, csak óriáscéget, ezért minden arra van méretezve. Kiscégekkel nem lehet törvényesen létezni ilyen keretek közt.

monddazigazatmar 2013.07.29. 10:33:40

@vladimir964: Jézusom, ne adj már tippeket!
Már előre látom, hogy jön az adóellenőr és mondja:
"Tehát ön számitástechnikával foglalkozik. Nos, iparági adatok - facebook, google, apple - ez igen nyereséges terület, tehát az ön adója x milliárd forint"

Betelgeuse-2 2013.07.29. 10:34:44

Sarcharc remekül leírja, hogy ki miért hülye, meg leírja azt is, hogy a könyvelő "(nagyon szabálytalanul és ostobán!) a hiány kompenzálására rendszerint bekönyvel valamekkora tagi kölcsönt".
De ha már ekkora ász ez a Sarcharc, és így leostobázza a könyvelőket, akkor igazán megmondhatná, hogy mit is kéne csinálnia a könyvelőnek! (Csak azt ne mondja, hogy dobja vissza az egészet a főnöknek, hogy "ő ezt így nem csinálja stb stb", mert akkor most kiugrok az ablakon...) Naszóval, akkor van-e valami "nem ostoba" ötlete, kedves Sarcharc, mit könyveljünk, hogy ne legyen negatív a pénztár?

tükörfúró 2013.07.29. 10:38:53

A probléma már itt is az, lehetetlen működő kisvállakozást életbentartani a szabályok betartásával. Maximum vannak olyan profilok, tevékenységek, könyvelők, stb ahol a valóságnak megfelelőbb "ál történet" rakható össze.
Ez a csalás és a csalók országa, a rablógazdálkodás és a tisztességtelenség földje, ahol az adóellenőr is ugy megy ki, még működik a vállalkozás tehát biztos, hogy csal.
(ha mindent leadózol százmilliós cégből marad annyi sem, mint kétkezi munkábol, ezután ki az a hülye, aki napi idegsokk és infarktus árán forgat saját cégben százmilliót ahelyett hogy kivinné az országbol, felélné, stb?)
Tehát az ellenőr számára csak az a
kérdés mennyire találok fogást, ráb@szok egy akkora büntit ami még épp talán be lesz fizetve, kvóta megvan, bevétel valamicskét nőtt, osztkész.

Kacsura 2013.07.29. 10:41:55

@Betelgeuse-2: Vezesd naprakészen (de legalább heti rendszerességgel) a pénztárt.
Mi is ici-pici cég vagyunk, a könyvelésre havonta úgy kerül az anyag, hogy én a készpénzes számlákat a pénztárkönyvbe beírom.

Egyáltalán nem bonyolult, és jegyezzük meg, ennyi elvárható azért a vállalkozásoktól.

vladimir964 2013.07.29. 10:43:19

@Zka: Egyetértek veled. Egy világéletében lopásból és seggnyalásból élő dilettáns garnitúra mindenféle előzetes tudás és tapasztalat nélkül írt meg egy egész ország évtizedes jövőjét befolyásoló törvényt. Honnan is ismerős a dolog?

vladimir964 2013.07.29. 10:46:51

@monddazigazatmar: Nagyon sarkítod a dolgot. Természetesen mindez a KKV-kre értendő, és az adóhatóság (legalábbis ott) nagyon is tisztában van, mennyit tud termelni mondjuk egy vállalkozás az adott vevőkörben és egyéb feltételek között egy évben. Tehát nagy mellélövésről nemigen lehet szó. A közép- és nagyvállalatokra egészen más szabályok vonatkoznak. Vagyis ott az alapállás: élni és élni hagyni. De mint írtam, akinek nincs tőkéje, vagy nem tud szerezni befektetőket, hát ne vállalkozzon.
A magyar adópolitika mellett Bill Gates soha a büdös életben nem teremthette volna meg a Microsoftot.

mcc 2013.07.29. 10:47:31

1. A tagi kölcsönt ki kell váltani olyan magánszemélytől felvett kölcsönnel, akinek van jövedelme és nagyrészt elérhetetlen, pl. külföldön lakik. Kérdezzék tőle, honnan volt neki. Onnan.

2. A fölös pénzt kölcsön kell adni evás bt-nek, akinek nincs házipénztára.

3. A vállalkozónak ne legyen magánvagyona, a büntit hajtsák be, akin tudják.

4. Kell venni Lesz@rom tablettát.

radio100jozsi 2013.07.29. 10:50:09

@Betelgeuse-2: Azt meg ki mondta, hogy a könyvelőnek részt kell vennie a jól láthatóan simlis vállalkozások könyvelésében? A gond, hogy itthon a könyvelő egy felesleges nyűg a vállalkozóknak, ezért úgy is kezelik, és amíg nem áll a talpára a szakma, és mondja azt, hogy elég volt az ilyen vállalkozásokból, és mindenki nemet fog mondani a könyvelésükre, addig két megoldás van, vagy a könyvelő nem vállalja ezeket a vállalkozásokat, vagy ő is részese lesz a simlizésnek, aztán előfordulhat, most már nem egyedi eset, hogy ő is a bíróságon fog kikötni, mert a vállalkozó már nem egy esetben ilyenkor a vagyonosodási vizsgálatnál a könyvelőre hárítja a felelősséget, hogy ő nem is tett bele semmiféle tagi kölcsönt.

Betelgeuse-2 2013.07.29. 10:50:30

@Kacsura: Ez eddig mind nagyon szép és jó, mi is így teszünk.
De jön az ügyvezető igazgató, aki egyben a tulajdonos is, és hoz ma egy bruttó 488.950,-Ftos számlát falszigetelésről, készpénzes számla, tehát ki van fizetve, és a pénztáregyenlegem aznap 12.830 Ft, a bankszámlán pedig van 108.590 Ft.
Mit teszel?

Betelgeuse-2 2013.07.29. 10:53:46

@radio100jozsi: Persze, nem kell részt vennie a könyvelőnek a simlis ügyekben, de (mint pl nálunk) sok helyen a könyvelést magunk csináljuk, tehát alkalmazottak vagyunk.
Szerinted életszerű, hogy odaállok a tulaj-ügyvezető elé, hogy ezt én nem csinálom, ezt a számlát nem teszem be a könyvelésbe, az áfája le van szarva, tessék tisztességesen vállalkozni!
Szerinted aznap fog kirúgni, vagy csak másnap?
És szerinted hány hónapig kereshetek másik állást? 29 hónapig, vagy már 13 hónap után találok másik állást?

Kacsura 2013.07.29. 10:57:46

@Betelgeuse-2: Nem írom ki aznap.
Az ügyvezető igazgatónak, aki egyben tulajdonos is, azért ezekkel a dolgokkal tisztában kell lennie. A számla dátumát változtassák meg úgy, hogy akkor legyen kiírva, amikor van rá fedezet.

Mondom, mi ici-pici cég vagyunk, nálunk ilyen nem fordulhat elő. Ettől még sejtem, hogy másutt mik vannak, részint butaságból, részint ... na mindegy.

Betelgeuse-2 2013.07.29. 10:57:53

@mcc: Jó ötletek, csakhogy:
1. esetében: ha több millióról van szó, nem fogja elhinni az adóhatóság, hogy mindig szépen eljött Mo-ra, beadta a lóvét, és hazahúzott. Nem életszerű.
2.-hoz: keresztellenőrzéssel előveszik az evás bt-t, mutassa be a házipénztárát, vagy a bt beltagjánál elkezdenek egy vagyonosodási vizsgálatot, megkérdik, mire kellett a pénz stb stb.
3.-hoz: ezt meg lehet tenni, de nehézkes, és stresszes lehet örökké úgy élni, hogy hivatalosan semmim sincs, minden az asszonyé, aki meg most készül elválni tőlem...
4-hez: na, ez a legjobb ötlet! :)

radio100jozsi 2013.07.29. 10:58:30

Amúgy meg most már nem is kettő, hanem 3 adózási mód is van, ahol csak bevételi nyilvántartást kell vezetni, azaz elkerülhető ez a házipénztáras dolog, azaz EVA, Átalányadózás, és a KATA. Ezek mind a kisvállalkozásokra ideális, főleg, ha azt nézzük, hogy a KATA esetében 6 millió éves bevételig nincs más dolga még, csak havonta beszurkolni a NAV felé az 50 ezret (alanyi adómentességet választott mellette). Aztán a fodrász, a kulcsmásolós adhatja a nyugtát mindenkinek rendesen, mert ha 1 milla, ha 5 milla az éves bevételem, akkor is csak a havi 50 ezret szurkolja le (ipadót most nem hozom ide), azaz még attól sem kell félnie, hogy egy próbavásárló NAV-os bejön. Ja, hogy miért nem választották ezt a kisvállalkozók, hát meg kell őket kérdeni.

Betelgeuse-2 2013.07.29. 11:00:57

@Kacsura: Készpénzes számla dátumát megváltoztatni úgy, hogy már ki van fizetve, ki van számlázva..? Melyik cég fogja lesztornózni 3 nap múlva a kp-s számláját? És miért is? Hiszen ők elvégezték a falszigetelést, kiállították a számlát, megkapták a pénzt, aznap már ők is vettek belőle valamit kp-ért; miért csalnának az én kedvemért? És akkor náluk legyen pénztárhiány? Nem, nem, ez nem működőképes. Meg mikor lesz rá fedezet a pénztárban? Mi van, ha csak másfél hónap múlva?
Nem, ez így nem működik sajnos.

MasterBlaster 2013.07.29. 11:01:07

@radio100jozsi: Persze Radi, jó ötlet. Szerinted ha egy döntően mikrovállalkozások könyveléséből élő cég visszaadna minden céget,ahol előfordul gyanús számla, hány ügyfél maradna? Mikor húzhatná le a rollót? Azonnal.
Ha az ügyfél olyan számlát hoz, ami nem a vállalkozás tevékenysége érdekében merült fel, az az ő felelőssége, nem a könyvelőé, akárcsak a pénztáregyenleg elszállása akármelyik irányba.

Betelgeuse-2 2013.07.29. 11:03:03

@Kacsura: A mi cégünk árbevétele többszázmillió (tavaly milliárd felett volt), de állandó emiatt a tulajdonosi hozzáállás miatt a probléma. A mi cégünknél EVA, KATA stb nem jöhet szóba.

monddazigazatmar 2013.07.29. 11:05:53

@Betelgeuse-2: Nem kell falszigetelés, meg semmi ilyen. Simán egyszerűen ott az áfa befizetésének a határideje, a vevő meg még nem utalt át.

radio100jozsi 2013.07.29. 11:12:15

@MasterBlaster:
Hát akkor naív vagy ezen a téren, mondom nem állok most keresni, hogy hány bírósági, és NAV-os ügy van már, ahol a könyvelő került a vagyonos vizsgálat után pellengére, mivel nem valós gazdasági eseményt könyvelt be, azaz semmiféle tagi kölcsön nem volt adva, a vállalkozó ezt le is tagadta (vagyonos vizsgálat okán), így a könyvelő volt a sáros, hogy akkor ő mit is könyvelt be, és ugye erre ott vannak a számviteli törvény szabályai is. Amúgy meg igen, mindenki saját életének a kovácsa, tehát tipikus szokás az, hogy másra tereljük a problémát. Pont ahogy pedig írtad, ez a simlizés azért is működik itthon, mert a könyvelők is aktívan részt vesznek benne, mert féltik az irodát, az állásukat. Pedig bőven nincs miért, lehet is, van is tisztességes cég, ahol lehet munkáét találni, és előbb, vagy utóbb el kell indulnia egy tisztulási folyamatnak, amire pont most volna lehetőség, hogy az építőipar, ami az egyik legsimlisebb adózás terén szerintem a padlón van.

Kacsura 2013.07.29. 11:18:13

@Betelgeuse-2:Ha rám hallgatsz, azt csináltok, amit akartok.

Mondom, a saját ici-pici (éves árbevételünk 15 MFT) cégünknél akkor vásárolok, ha van rá pénzem. A pénztárnak rendben kell lennie.

Az előző munkahelyem több milliárdos forgalmú cég volt, ott is elképzelhetetlen volt az ilyesmi. Nagyon kevés készpénzes ügyünk volt ugyan, de az mindig precízen vezetve volt.

Egyszer alaposan megbüntetik a cégeteket, talán abból tanul majd a tulaj.

Vezinfó 2013.07.29. 11:22:05

A cikk szerzője maga is számviteli szakember, többek között gyakorló könyvelő is, már csak ezért sem cél a kollégák ócsárlása. A „nagyon szabálytalanul és ostobán” kitétel arra vonatkozott, hogy az ügyfélnek kiszolgáltatott, attól anyagilag függő könyvelő gyakran ahelyett, hogy felhívná az ügyfél figyelmét, hogy „bizonyára csak véletlenül” nem jutott el hozzá az aktuális tagi kölcsön szerződés, egyszerűen bizonylat nélkül bekönyvel egy elégséges mértékű kölcsönt, amivel csak utólag szembesíti az ügyfelet.

A cég gazdálkodásáért nem a könyvelő felel, de azzal, hogy bizonylat nélkül saját szakállára, pláne az ügyfél tudta nélkül képez tagi kölcsönt, így az ügyfél helyett és jogosulatlanul cselekszik (amiért utólag akár maga az ügyfél is feljelentheti), esetleg adócsalás aktív részesévé is válhat: és ez nincs benne semmilyen fizetésben/könyvelési díjban... [ld. Art. 172. §, Btk. 289. §, 403. §, Ptk. 339. § stb.]

Netuddki. 2013.07.29. 11:24:44

Sajna az orbán rezsim idén a házipénztárat is megadóztatja. A posztoló talán erről is regélhetne egy kicsit...

Betelgeuse-2 2013.07.29. 11:33:56

@monddazigazatmar: értsd meg, valóban volt falszigetelés a telephelyen, valóban el lett végezve a munka, a tulaj kp-ban rendezte, és a kezébe nyomták a számlát. Nincs utalás, kp-s a számla.

WLaci 2013.07.29. 11:34:04

@Budai Andris: Muhaha, azt ugye tudod hogy egy szigeteletlen családi házra egy hónap alatt annyi a rezsicsökkentés mint a te paneledben egy év alatt?

Betelgeuse-2 2013.07.29. 11:36:28

@Kacsura: Persze, ne haragudj, ez nem ellened volt, csak a Sarcharc olyan jól leírta a semmit, és megoldást nem tudott azon kívül, hogy "legyen minden rendben, meg naprakész, meg valós". Egyébként megoldjuk mi ezt a dolgot, oly módon, ahogy itt még nincs leírva sem a blogban, sem a kommentekben, de az a megoldás speciális, minden cégnél nem működik.
Csak kíváncsi lettem volna a nagytudású Sarcharc megoldására.

Betelgeuse-2 2013.07.29. 11:38:13

@Vezinfó: igazad van. "Jobb" helyeken bizonylat, azaz tagi kölcsön szerződés mindig van, legfeljebb utólag.
De ez nem elég, mert a NAV valóban megkérdezheti a tulajt, hogy honnan van a tagi kölcsön forrása.

buranyl 2013.07.29. 11:42:07

1. ha Magyarországon tevékenykedsz, ne Magyarországon alapíts céget, csak telephelyet létesíts. (már egy csomó fejfájástól megkíméled magad)

2. vegyél be egy külföldit csendes társnak

3. a külföldi tulajdonos adja a tagi kölcsönt, minden esetben utalással

Netuddki. 2013.07.29. 11:44:40

@WLaci: "Muhaha, azt ugye tudod hogy egy szigeteletlen családi házra egy hónap alatt annyi a rezsicsökkentés mint a te paneledben egy év alatt?"

Egy családi házban, ahol vegyes tüzelésű kazán és palackos gáz van, lófasz a rezsicsökkentés. Tudom, mert az enyém is ilyen. Szóval egy távfűtéses, gázos panelhez képest kevesebb. Szóval, nem tudom akkor minek örülsz?

WLaci 2013.07.29. 11:48:47

@Betelgeuse-2: Szerintem ez csak tagi kölcsön lehet, hiszen kp-ben fizetett a vállalkozás helyett vmit.

WLaci 2013.07.29. 11:50:39

@kovi1970: Az olvtárs a gáztámogatást felvevő minimálbéres vállalkozón élcelődött, azt szerettem volna megvilágítani, hogy az ilyen vállalkozó a fidesz-korszak alatt is megél okosba.

Betelgeuse-2 2013.07.29. 11:54:30

@buranyl: jó ötletek, de ezeket egy átlag magyar kisvállalkozás sajnos nem tudja kivitelezni, és az (utólagos) tagi kölcsön átutalás még nem oldja meg a mai pénztárhiányt - hiszen itt épp arról (is) volt szó, hogy ha behoz a tulaj egy kp-s számlát ma, amikor a pénztárban 5 Ft van, na akkor mit tegyek.

Netuddki. 2013.07.29. 11:57:06

@WLaci: Ettől még lehet olyan vállalkozó, amelyiknek gázfűtéses, medencés családi háza van. Bár szerintem ez inkább a megélhetési "politikusokra" jellemző.
Az olyan vállalkozás meg amelyik a gázt a vállalkozáshoz is használja, az eleve nem lakossági célú gázt használ, tehát a rezsimcsökkentés se játszik. Na, ez speciel úgy csökkenti a rezsijét, hogy elszámolja a cégesbe a saját felhasználást. Gondolom, ha egy csöpp esze van...

filemon80 2013.07.29. 12:00:20

@Betelgeuse-2: Szerintem a tagi kölcsön néha elkerülhetetlen, csak ahogy a poszter is írta, tudjon róla a tulaj, írja alá ott és akkor, tudjon róla (írásban igazolhatóan), hogy vállalja annak bizonyítását, hogy volt magánfedezete a tagi kölcsönre. Ne egy vagyonosodási vizsgálatnál mutogasson az egyszeri könyvelőre, hogy ő azt sem tudta, miről van szó, meg hogy ő nem ért ehhez, ezért bízott meg szakembert stb. stb. Láttam már ilyeneket. Másfelől egy rakás vállalkozó úgy néz a házipénztárra, mint vidéki kislány az angolvécére, azt sem tudja, mi a különbség a saját pénz és a céges vagyon között: övé mind, osztjónapot. Hát nem. A könyvelő annyit tehet, hogy akár egy e-mailes (de mindig írásbeli) feljegyzéssel igazolja, hogy ő szólt, figyelmeztetett, tájékoztatott. Ennyi. A többi nem az ő sara lesz.

buranyl 2013.07.29. 12:01:50

@Betelgeuse-2:

Előre kell utalni egy bizonyos összeget, amíg az tart, lehet könyvelni. Nyilván ehhez pontosan kell vezetni a könyvelést.
Valóban ez nem a legkisebbeknek való, hiszen kell hozzá némi tőke.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2013.07.29. 12:12:11

@radio100jozsi: Mert ki olyan hulye, hogy jogszabalyokat bongesszen amiket folyamatosan valtoztatgatnak.

Szerintem aki ma Mo.-on kisvallakozik az vagy Fidesz kozeli szelhamos vagy alapbol cselekvokepesseget kizaro gondnoksag ala kellene helyezni.

herut 2013.07.29. 12:37:12

Hazánkban az adókerülés (csalás) úri huncutság,ravasz jópofaság,dicsőség.VALÓDI demokráciában súlyos,kiemelt bűncselekmény."Ami biztos: az adó és a halál."
Ebben a sorrendben!
A minap egy áruházban a sört,bort,méregdrága rövid italt,luxus parfümöt vásárolt egy igazi magyar vállalkozó,cége számlájára.Nyilván elszámolja költségnek a bulit.Közben fennhangon telefonált,hogy Észak-Dél irányban másfél hónapig bejárják Amerikát,de természetesen elszámolják tanulmányútnak,mifenének.
Rengeteg több tízmilliós autó tulajdonosának is el kellene számolni,hogy adózott jövedelme arányban van-e megszerzett javaival.
Amíg nincs ilyen elszámoltatás,addig ez nem demokrácia!

VT Man 2013.07.29. 12:43:31

Nana!

Amióta van EVA és KIVA/KATA, nem igazán indokolt az ilyen szintű feketézés.

EVA: 37+1%-ot bedobsz a bruttó bevételből, cserébe nem kell szórakozzál semmivel. Sok, sok, de ha kevés anyagkiadásod van, akkor megéri.

KATA: havi 50 ezret becsengetsz, és nyugton alszol (ha kisvállalkozó, vagy egyéni vagy)
"
A kisadózó vállalkozásnak a főállású kisadózó után havi 50 ezer, a főállásúnak nem
minősülő kisadózó után havi 25 ezer forint tételes adót kell fizetnie."

És még van a KIVA is.

Dr.Bio74 2013.07.29. 12:45:54

A posztban tagi kölcsön halmokról volt szó, melyekre teljesen joggal kérdez rá a NAV minimálbéres bejelentés mellett. Ez tehát egy kisarkított helyzet ( még ha bizony van olyan aki ezt eljátssza). Más helyzetben a tagi kölcsön egy kezelhető szitu, és lényegében arról szól, hogy a tulaj a cégpénzt a saját otthoni pénzeként kezeli. Megfelelő pénzügyi átláthatóság mellett ez nem okoz gondot, hogy ez a cég, vagy a tulaj szempontjából hol jó, arra válaszoljon az aki okosabb.
Szerintem a poszt legfontosabb igazsága:
- legyél precíz, alapos, körültekintő és szánj időt a pénzügyek vezetésére, mert ezen feltételek nélkül a ha nem vagy simlis, akkor is borul a mutatvány. (Ezekkel meg egy kis simlisség is belefér).

mcc 2013.07.29. 13:00:51

@Betelgeuse-2:
1. remélem, még van olyan barátom, aki ezt meg is tenné a valóságban is.
2. nem értem ezt az evás bt-házipénztárat, az micsoda?

buranyl 2013.07.29. 13:07:33

@herut: Te jó ég, adót csalnak a zemberek. Ez felháborító, ezért tart itt az ország!
A világ legmagasabb adókulcsai meg a mutyizás az nem felháborító és nem okoz semmilyen kárt. Csak az adócsaló zemberek.
A zemberek a hibásak mindenért!!
Pedig szegény kormányaink hogy próbálkoznak. Jó példával járnak elől, átgondolt, ésszerű és kiszámítható adószabályokat alkotnak.
De a zemberek hálátlanok.

Dr.Bio74 2013.07.29. 13:09:58

@buranyl:

Mé, csalnak?
Mé csalnak?

Mijazhogy "adó" ?

lajafix1 2013.07.29. 13:10:14

@Betelgeuse-2: Keress új állást.
amit leírsz az a tipikus 'fejétől bűzlik a hal' esete te meg a farok vagy akit pucolnak.

Kacsura 2013.07.29. 13:17:17

@Betelgeuse-2: Á, azért ennyire könnyen nem lehet megharagítani.

Nyilvánvaló, ha aznapi pénztárba be kell tenned, akkor az ellenkező oldalon valamit tenned kell. Nem akarom tudni a hogyanját.. a ti dolgotok.
De ti nagy cég vagytok, ha a tulaj ezekhez a dolgokhoz (mármint könyvelés) buta is, legalább okosakat alkalmaz.

Viszont az egész kicsi, mondhatni családi vállalkozásoknál, ahol nincs is kívülről alkalmazott, nagyon sok mindennel nincsenek tisztában az emberkék. A pénztár egyébiránt arra is jó, hogy lássa az ember, hogyan áll bizonyos dolgokban. Sőt, én előbb tudom, mennyi az eredményünk (már ha van sajna), mint a könyvelőnk. Ha valakinek cége van, akkor az nem bízhatja magát teljes egészében a könyvelésre, azért neki is tisztában kell lenni sok mindennel.

zanzibar 2013.07.29. 13:21:26

A nagyon dícsért EVA-hoz: a 37 % mellett fizetni kell a TB járulékot kb. 80 e / hó, valamint IPA-t. Ezek együtt símán elérik az árbevétel 50 %-át.
KATA-t az nem választott, aki óhalyt nyugdíjat kapni. A KATA nem ad teljes szolgálati időt, kb. a minimmumjáradék 50 %-a van benne. Át lehet gondolni, mekkora nyugdíj lesz egy 10 éves KATA-s periódus alapján, illetve lehet majd 75 éves korig dolgozni, hogy meglegyen egyáltalán a nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő.
SZJA esetén ott van az osztalék utáni EHO, csak erről az adóterhelés mértékénénél nem szokás beszéni. Ezért görget az önfoglalkoztatók jelentős része többmilliós házipénztárat maga előtt, amiben de facto egy fillér nincs. Szerintem azt kéne átgondolni, ha egy adórendszert a többség kerülget, akkor talán nem az emberekkel, a rendszerrel van a baj.

Netuddki. 2013.07.29. 13:42:06

@zanzibar: Sajnos a magyar adórendszerrel nemcsak az a baj, hogy túl magasak az adók és kerülgetik a befizetést. A magyar adórendszerrel a legnagyobb baj azzal van, hogy már eleve a rendszer úgy van kialakítva, bizonyos köröknek versenyelőnyt biztosítson az adózás kikerülésével. Persze a többiek is ügyeskednek. A kieső bevételt pedig a becsületesek fizetik.

Mindannyiunk érdeke lenne, hogy ez a rendszer megszűnjön, és normális mértékű adók mellett ne legyen lehetősége senkinek se az adóbefizetés alól kihúzni magát. Ha az éppen aktuális magyar kormány erre nem hajlandó, mindegy milyen oka van rá, akkor nekünk, adófizetőnknek kell lépnünk ez ügyben. Akár a kormány leváltásával. Szerintem senki sem jótékonysági intézmény, hogy mások elcsalt adóját is ő fizesse. És szerintem azok vannak többen akik törvényes keretek között működnének, és fizetnének adót ha értelmét látnák.

Ja, és miből lehetne adót csökkenteni? Mondjuk a csökkentettet mindenkitől beszednék és az elköltött közpénzre mindenkinek számla tétel szintig rálátása lenne. Ez a XXI. század, ez utóbbit lenne a legkönnyebb megoldani...

jet set 2013.07.29. 13:58:05

ne sírjanak már a vállalkozók, hogy ha befizetnék az adót, akkor tönkremennének. A közgazdaságtan egyik alaptétele, hogy akkor kell vállalkozni, ha az megéri. Ha ilyen adóterhelés mellett nem éri meg, akkor nem kell.

zanzibar 2013.07.29. 14:51:47

KedvesJetset.
Hallottál már a munkanélküliségről? Képzeld el, sokan azért vállalkoznak, mert esélyük sincs munkaviszony foglalkoztatásra.

mcc 2013.07.29. 15:08:51

@jet set: Alkalmazottnak lenni is csak akkor kell, ha megéri. Az alkalmazottak többsége szerint nem éri meg. Élni is csak akkor kell, ha megéri, de az evolúció által kialakított életösztön ragaszkodóvá teszi a népeket. Viszont ezexerint bűnözőnek kell lenni, ha megéri. Vagy kurvának. Vagy miniszternek.

VT Man 2013.07.29. 15:21:39

@zanzibar:
"KATA-t az nem választott, aki óhalyt nyugdíjat kapni. A KATA nem ad teljes szolgálati időt,"

Aha. Mert a feketézés az aztán ad nyugdíjat, mi? Vagy a minimálbér?
Lehet KATA mellett minimálbérezni máshol is papíron.

"Ezért görget az önfoglalkoztatók jelentős része többmilliós házipénztárat maga előtt, amiben de facto egy fillér nincs."

Néhány éve volt egy 10%-os adóamnesztia a házipénztárakra.

Aki azt nem vette igénybe, és most nyávog, azt nem tudom sajnálni!

"Hallottál már a munkanélküliségről? Képzeld el, sokan azért vállalkoznak, mert esélyük sincs munkaviszony foglalkoztatásra. "

Ezzel pedig szépen aláígérnek a legális vállalkozásoknak.

killerkaller 2013.07.29. 15:41:27

@jet set: Igazad lenne, ha az üzleti tervet, ami évekre szól, meg tudnád valósítani. De a kiszámíthatatlan szabályozású környezetben, ahol szinte havonta változnak a vállalkozásokat érintő feltételek, ez aligha kivitelezhető.

anyadmajma 2013.07.29. 15:42:43

@jet set: Ja, és akkor mennél a tescoba kenyérért, mert a kisközért meg a pék éhen döglik, ha minden fillért leadózik, még akkor is, ha 1000ft-ra emeli a kenyér árát.
Ja, meg mehetsz a praktikerbe ha csőtörésed van, vehetsz hozzá anyagot, és megcsinálhatod magadnak. Idióta vagy. Meg irigy is.

@VT Man: Én sem jószántamból vagyok vállalkozó. Engem a Magyar Állam kényszerített vállalkozásra. Az állítólagos hiányszakmámban 1 év álláskeresés alatt(Költözés miatt) annyi, de annyi remek ajánlatot kaptam, hogy egy közepes pizzériában a futár többet keres. Lehet sznob vagyok, de 80e forintért nem fogok felkelni reggelente.

anyadmajma 2013.07.29. 15:45:14

Amúgy meg több céget kell egyszerre futtatni, egy aktív, ami 1-2 év alatt bedől, jön a másik cég. Pár éve még egész könnyen lehetett megszabadulni tagi kölcsönös cégektől, mert sokan mutyiztak még ki belőle pénzt.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.07.29. 16:00:03

Ennyi? Szerintem vannak ennél meredekebb trükkök is :) Amúgy én sem láttam még nagyon kis céget, amkinek lett volna rendes pénztára.

@anyadmajma: A hiányszakmákról lehetne mesélni még... :D Áll az ember az állítólag keresett végzettségével, csak nem kell sehová :S

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.07.29. 16:10:54

@tükörfúró: Ennél már csak azt bírom jobban, amikor ilyen 100-50 ezres tételekkel büntetgetnek, olyan eljárásokban, amik többe kerülnek. Az elmaradt adóbevétel meg talán kevesebb.

anyadmajma 2013.07.29. 16:16:46

@ColT: Én kellenék, csak nem értem, hogy miért kapok 300 eurót az uniós 2500 átlag helyett, amikor mindenért ugyan annyit fizetek, sőt adóból még kétszer annyit is. Bár a rezsim most 10%al olcsóbb lett. Igaz, azóta ha meleg van, naponta 2-3szor elmegy a villany, de olcsóbb!

Viszont az igaz, hogy sok magyar mikro- és kisvállalkozó nincs tisztában az alapvető szabályokkal, és könyvelőt sem akar fizetni, meg nem is akar hallgatni a könyvelőre. Oldja meg, azért fizetem!
Lehet játszani szépen a tagi kölcsönnel adóelkerülés végett, de nem úgy, hogy leszarom, majd én jól megmondom a revizornak, hogy mit kell csinálnia.
Ez így nem működik. Nincs alapvető pénzügyi-gazdasági ismerete az embereknek.
A legtöbb vállalkozó, ha megkérdik miért azt a cégformát választotta, amiben működik, a legjobb érve, hogy mert aszonták nekem ez jó.

VT Man 2013.07.29. 16:21:27

@anyadmajma:
"Bár a rezsim most 10%al olcsóbb lett. Igaz, azóta ha meleg van, naponta 2-3szor elmegy a villany, de olcsóbb!"

Ha-ha-ha...
Bírom ezt a suttogó propagandát.
Érdekes, nálam az utóbbi 3 évben nem volt áramkimaradás, amiót a Fidesz van kormányon.

Na, ez is van annyira demagóg mint a tiéd.

Jelentkezzen az, akinél még elmegy naponta 2-3-szor az áram, és írja meg, hogy melyik megyében lakik?

Aki nem fizet meg rendes könyvelőt, az duplán fizet, a NAV-nak... olcsóbb egy "drága" könyvelő..

anyadmajma 2013.07.29. 16:26:34

@VT Man: Bp, IX.ker. Csak mert éppen félbemaradt egy ELMÜ fejlesztés. Bár lehet igazad van, mert elmentek nyári szabadságra, csak a magyar nemzetáruló újság nem írta meg. Majd ősszel befejezik.

Abban viszont teljesen egyetértünk, hogy akinek annyi esze van, hogy a könyvelőn spórol, az nagyon szarul jár a NAV-nál.

vundergraf (törölt) 2013.07.29. 17:00:34

@zanzibar:

" A KATA nem ad teljes szolgálati időt, kb. a minimmumjáradék 50 %-a van benne."

Nem kéne ekkora hülyeséget írkálni...

A KATA messze 50% fölötti szolgálati időt ad.
Úgy ~85% körül....

Csigataposó 2013.07.30. 00:41:38

@radio100jozsi: @Vezinfó: Az ilyen konyvelo jo hulye. Alap, hogy tagi kolcsonrol irat az emeber szerzodest amit ugyfellel alairat is szepen berak a konyvelesi anyagba. Onnet meg hogy ott van rajta az alairasa magyarazza ahogy tudja o.
Lattam en mar olyat hogy bt papiron evi 20-30 millios forgalom. 12 fo foglalkoztatva mind minimalberen + beltag/ugyvezeto is. 3 ev alatt 70 millioval nott a tagi kolcsonuk. Meg 28 millios (A8) cegautora vezette az utnyilvantartast. De harom ev utan konyvelo elhajtotta pedig cegtulaj baratja volt.

magyar ember teli szájjal 2013.09.05. 07:29:30

@UTurn: Az irigy lunpenproli az, akinek a bruttó 350 már gazdag.
süti beállítások módosítása