HTML

SarcHarc

Minden, amit tudni akartál az adóról, de senki nem merte megválaszolni.
Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál a blogon, írd meg nekünk: tanacsadas@vezinfo.hu

Facebook

lakástámogatás_kép.jpgKorábban már írtunk arról a lehetőségről, hogy a munkahely hozzájárulhat az alkalmazott lakáshitelének törlesztéséhez, és ez mindkét fél számára adómentes juttatás lehet. A hírverés már tavaly is nagy volt, jól is hangzott a választási kampányban, pedig a gyakorlatban még nem lehetett alkalmazni. Áprilisban viszont végre elfogadták a még hiányzó rendeletet, és ez némi változást is hozott az eredeti koncepcióban.

A legfontosabb, hogy nem változott a teljes körű adómentesség! Viszont a feltételeit a munkáltatónak kell megvizsgálnia, ami komoly felelősséget és többletmunkát jelent, ezért ennek a munkaadók nem fognak örülni.

A gyors alkalmazhatóság kedvéért a törvény utólagos ellenőrzési procedúrát ír elő a munkáltatóknak, de szerencsére lehetőséget ad arra is, hogy a támogatáshoz szükséges igazolásokat már a folyósítást megelőzően is bekérjék. Aki jót akar, előzetesen lezavarja a papírmunkát. Azért érdemes ezt előre letudni, mert ha utólag kiderül, hogy mégsem állnak rendelkezésre az adómentességet igazoló iratok, vagy ha ezek alapján nem is járna az adómentesség, az átadott támogatást 20%-kal megnövelt értékben mint a magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmét kell leadózni.

Készpénzben nem lehet a juttatást odaadni, az csak a munkáltató saját bankszámlájáról indított utalással teljesíthető. A munkavállaló azt is kérheti, hogy a támogatást a saját hitelező bankjánál vezetett számlájára utalja a munkáltató.

Az adómentesség feltétele, hogy az alkalmazott jogosultságot alátámasztó nyilatkozatokat tegyen és okiratokat adjon át a munkáltatójának.

A felvett hitel csak akkor támogatható, ha lakáscélú felhasználásra történt, ennek megfelel, ha

  • belföldi lakás tulajdonjogának megvásárlására, 
  • belföldön lakás építésére vagy építtetésére,
  • a belföldön lévő lakás alapterületének legalább egy lakószobával történő bővítésére, vagy
  • a lakás komfortfokozatának növelésére vették fel.

Csak annak jár adómentesen a támogatás, aki igazolja, hogy megfelel a törvény szerinti méltányolható lakásigénynek. Azaz igazolni kell, hogy a lakás hány szobás, az egyes szobák alapterülete hány négyzetméter, és mennyi az együtt költöző családtagok száma. Szerencsére a méltányolható lakásigény meghatározásából kikerült, hogy a bekerülési árat is figyelembe kelljen venni.

Hogy mekkora a méltányolható lakásigény, az függ az együtt költöző családtagok számától:

  • 1–2 fő esetén a lakószobák száma maximum 3 lehet,
  • 3 fő esetében maximum 3,5,
  • 4 fő esetén maximum 4, 
  • minden további személy esetén plusz 0,5 lakószoba.

3 vagy több gyermeket nevelő családnál minden további személynél az alsó határ 0,5 lakószobával, felső határa egy lakószobával nő.

A lakószobák számának meghatározásánál akkor számít lakószobának a helyiség, ha van legalább egy 2 méter széles, ajtó és ablak nélküli falfelülete. Ezen kívül: 

  • félszoba a 6–12 m2 közötti,
  • lakószoba a 12–30 m2 közötti területű helyiség,
  • a 30 m2-nél nagyobb területű helyiséget már két szobaként kell számításba venni,
  • ha a nappali-étkező-konyha (ún. amerikai konyha) közös légtérben van, és alapterületük így együttesen több mint 60 m2, akkor ezt is két szobaként kell számítani.

Együtt költöző családtagnak számítanak:

  • a támogatást igénylő és házastársa, élettársa, kiskorú gyermeke(i), aki(k) a 16. évet még nem töltötték be,
  • a 16 és 25 év közötti életkorú gyermekek, akik oktatási intézmény nappali tagozatán tanulnak,
  • az igénylő vagy házastársának szülője, nagyszülője, testvére, ha az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy megváltozott munkaképességű személy (feltéve, hogy legalább egy éve közös háztartásban élnek, és az ingatlanba együtt be is költöznek, és ráadásul a havi rendszeres jövedelmük az öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg).

 Amit le kell adni a munkáltatónak:

  • az együtt költöző családtagok lakcímkártya-másolatát,
  • a lakáshitel-szerződés másolatát,
  • a munkavállaló ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett tulajdonjogának vagy haszonélvezeti jogának igazolását (a tulajdonjog mértéke nem lényeges a támogatás szempontjából),
  • megállapodást, amelyben a munkavállaló nyilatkozik: vállalja az adómentességhez szükséges nyilatkozatok átadását a munkáltató számára, és beleegyezik abba, hogy a szükséges adatokat a munkáltató az adómentesség igazolása céljából továbbítsa,
  • annak igazolását, hogy a kapott támogatást az alkalmazott lakáshitelének törlesztéséhez használta fel (ez lehet a bankszámlakivonat) – a felhasználást legkésőbb a támogatás átadását követő adóév május 31-éig kell igazolni.

A munkahely által adott támogatás összege 5 év alatt nem haladhatja meg a lakás vételárának, vagy építési költségének 30%-át, és több munkáltató esetén is maximum 5 millió forintot. Tehát, aki részmunkaidőben több munkahelyen dolgozik egyszerre, akár mindenhol kaphat ilyet, de a „keretösszeget” akkor sem lépheti át.

Fontos, hogy ezt a juttatást kizárólag a munkavállalók kaphatják, nem részesülhet ebben a juttatásban a személyesen közreműködő tag! Az alkalmazottnál viszont még a részmunkaidőben dolgozó munkavállaló is kaphatja, sőt az azonos munkahelyen dolgozó házastársak is kaphatják külön-külön is, ha együtt vették fel a hitelt.

Az ötlet jó és ahol megvalósítható, ott végre valódi segítséget jelenthet a törlesztőnek az akár havi 80 ezer forintos segítség.

(A kép forrása: economictimes.com)

Címkék: ingatlan magánszemély

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarcharc.blog.hu/api/trackback/id/tr566402745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2014.06.23. 15:40:09

és ezt csak hiteltörlesztésre lehet használni, vagy konkrétan tőke előtörlesztésre is?

jellemzően 20-25 évre felvett hitelek esetén ez ugye nem oldja meg a problémát, csak átmeneti segítség, a probléma visszajön 5 év után. hacsaknem a delikvens a megspórolt részletet nem teszi félre 5 évig (80 ezernél már az akkor 4,8M forint), aztán a végén egyben egyben visszapumpálja a tőke csökkentésére. Vagyis nem teljesen mert ehhez az összeghez 15 milliós hitellel kellene rendelkeznie.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.06.23. 16:20:13

Némelyik bank átvállalja a jogosultság ellenőrzését a munkáltatótól, jó lenne egy lista róluk.
süti beállítások módosítása