HTML

SarcHarc

Minden, amit tudni akartál az adóról, de senki nem merte megválaszolni.
Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál a blogon, írd meg nekünk: tanacsadas@vezinfo.hu

Facebook

cikk30_kep.jpgAz adótörvénykezés beteg lova lett a reklámtörvény. Deklarált célját, az arányos közteherviselés megvalósítását még a kitalálói sem tudták nevetés nélkül kimondani, valószínűleg ezért lett burleszk a bevezetéséből is. A nagy móka végeredménye viszont tovább fogja rombolni a vállalkozások versenyképességét. A reklám többé nem elismert vállalkozási költség a társasági adóban.

A reklámadó arra vonatkozik, aki reklámszolgáltató, ügynök vagy megrendelő – azaz mindenkire, aki érintett a hirdetésekben. Kétféleképpen lehetünk adóalanyok:

  • vagy úgy, hogy van reklámból vagy reklám-ügynöklésből származó árbevételünk, 
  • vagy van saját reklám-közzétételünk, végzünk valamilyen önreklámot – ebbe a „gumidefinícióba” gyakorlatilag minden belefér: saját termékre, árura, szolgáltatásra, tevékenységre, névre, megjelenésre vonatkozó reklám.

Ugye érezzük a szépségét? Mindenkit bevontak, akinek a Facebookkal vagy Google-lel kapcsolata van, aki felmatricáztatja a kocsiját, szórólapot vagy e-mail hírlevelet készít saját cégéről, vagy akárcsak kitesz egy táblát az iroda elé, vagy weblapja van hasonló célból. Ilyenkor az adó alapjába beleszámít a reklámmal kapcsolatban közvetlenül felmerült minden költség is, és az is, ami mutatók segítségével elszámolható (számvitelileg: közvetlen önköltség). Ebben az esetben a reklám-közzététel havi összesített ellenértékének 2,5 millió forint feletti része után az adó mértéke az adóalap 20%-a.

Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol az olvasók döntő többsége fellélegzik: ez engem mégsem érint, fizessenek csak a gazdag versenytársak!

Bár sikerült egy újabb olyan adónemet összehozni, aminek NAV-ellenőrzésénél előre borítékolható a büntetés, hiszen nagyon könnyű lesz bármely saját kivitelezésben végrehajtott reklámnál újabb és újabb, be nem vont tételeket találnia az ellenőrnek (munkabér arányos része stb.), szerintem az igazi probléma a reklámadóval nem is itt van. Nemzetgazdasági szinten is kártékony új szabály, hogy a társasági adóban többé nem minősül a vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő költségnek a reklámadó törvény szerinti saját reklám! Ráadásul ezt a szabályt a 2,5 milliós havi korláttól függetlenül, mindenkinek alkalmazni kell. Ez alól csak akkor mentesülünk, ha rendelkezünk a megjelentető nyilatkozatával, miszerint ő megfizette (helyettünk) a reklámadót. Az online hirdetések vagy aktivitások döntő többségében semmilyen választ nem lehet a külföldi partnerektől kapni, nemhogy arra vonatkozót, hogy reklámadót fizettek-e…

A gazdaság kapitalista, piaci szabadversenyes működésének egyik alapja a reklám. Ma akiről nem tudnak a piacon, üzleti értelemben nem is létezik. Ezért – legyen szó szolgáltatásról, kereskedelemről vagy termelésről – szinte minden szektorban napi gyakorlat a marketingtevékenység. Ami a magyar adószabályok szerint már nem a vállalkozási tevékenység érdekében történik. Vajon 2014-ben mi számít inkább a vállalkozási tevékenység érdekében történt, elismert költségnek weboldalunk programozói díjánál vagy éppen egy Facebook-hirdetés költségénél? 

Ha ezzel a gyakorlatban növekszik a társasági adó alapja, és ráadásul emiatt mindenkinek újabb bürokratikus nyűgként még nyilvántartásokat is vezetnie kell, akkor aki csak teheti, szokásos magyar reakcióként „kiiktatja a könyvekből” az ilyen tételeket, láthatatlanná téve ezeket a kiadásokat. Ami rosszabb, fel is hagy a hirdetéssel, ezzel minimálisra csökkentve üzleti lehetőségeit. Ezek a „megoldások” pedig az állam által megnyerhető társasági adónál nagyságrenddel jelentősebb kárt okozó további szürküléshez fognak vezetni.

(A kép forrása: garthright.blogspot.com)

Címkék: költségek könyvelés társasági adó NAV reklámadó törvény

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarcharc.blog.hu/api/trackback/id/tr556673045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.09.08. 21:22:43

"Mindenkit bevontak, akinek a Facebookkal vagy Google-lel kapcsolata van, aki felmatricáztatja a kocsiját, szórólapot vagy e-mail hírlevelet készít saját cégéről, vagy akárcsak kitesz egy táblát az iroda elé, vagy weblapja van hasonló célból. ... a reklám-közzététel havi összesített ellenértékének 2,5 millió forint feletti része után az adó mértéke az adóalap 20%-a"

Hiszti.

Havi 2,5 milla felett nyilván tömegek költenek honlap, megállítótábla tartalomfrissítésére, mint ahogy a WP vagy más ingyenmotor alapú honlapját is az összes sufnicég álló hónapban reszelteti, csilliókért, profikkal.

filemon80 2014.09.08. 21:31:02

@polyvinyl: Szerintem nem figyelted a lényeget. Ha 2,5 millió ALATT vagy, akkor sem vállalkozói költség a reklám. Tehát ha csináltatsz egy weboldalt, és tegyük fel csináltatsz, nem WP-motort használsz te magad, mert pl. nem értesz ehhez stb., akkor az a díj, amibe ez neked kerül, és persze számla is van róla, khm-khm, az eddig csökkentette a társasági adódat, innentől meg nem fogja. Tehát drágább lesz ez a költséged 19%-kal (de minimum 10%-kal). (Persze ha nincs számla, akkor semmi sem változott...)
Szóval ennek az "üzenete" a lényeg, ami elég durva, mert hogyan is kéne bevételhez jutnia egy cégnek, ha nem reklámmal? (Nyilván a weboldal egy példa az ezerből.) Ha van bevételem, azt adóztassák, de azt a költséged, amit ennek érdekében kifizetek...??

bbwd 2014.09.08. 21:36:55

és ha nem költség, akkor micsoda?

Emil Cziljak 2014.09.08. 22:00:49

Nem költség, hanem önkéntes társági adó hozzájárulás a csüngőhasú csuti sertés stadionjai számára !

Mr. Waszabi 2014.09.08. 22:26:39

A weboldal, amely valamilyen szolgáltatást nyújt (interaktív) s nem tartalmaz explicit reklámot, de persze rajta van a cég logója, nos, annak teljes költsége reklámnak minősülne? Ehhez a jogászoknak lesz pár szavuk.

Gera 2014.09.08. 22:36:34

@filemon80: "Szóval ennek az "üzenete" a lényeg, ami elég durva, mert hogyan is kéne bevételhez jutnia egy cégnek, ha nem reklámmal?"

Ennek az anomáliának az lehet az oka, hogy az ő sajátos világukban a megrendeléshez egyáltalán semmiféle ismertség nem szükséges, így reklám sem. Tegnap alapítasz egy céget, ma megnyersz egy százmilliós közbeszerzést, amit ugye rögtön lepasszolsz egy valódi vállalkozásnak feleannyiért.

nu pagagyí 2014.09.09. 07:11:15

Szerintem téved a blog írója. A reklámokra költött pénz továbbra is levonható költségként más adónemek alapjának meghatározásánál (SZJA, társasági adó).

nu pagagyí 2014.09.09. 07:19:01

@nu pagagyí: Utánanéztem, tévedtem: a társasági adó alapjából tényleg nem lehet levonni az olyan reklámra fordított összegeket, amelyek esetében a számlát kibocsátó nem nyilatkozik arról, hogy a reklámadót ő fizeti meg. Az egyéni vállalkozó viszont minden esetben levonhatja az SZJA alapjából a reklámköltséget.

Szakadáskapcsoló 2014.09.09. 08:46:21

"a társasági adóban többé nem minősül a vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő költségnek a reklámadó törvény szerinti saját reklám!"

Ha ezt így valaki megtalálja a törvényben, kérjük megjelölni a konkrét törvényhelyet. Szerintem ilyen nincs benne.

Netuddki. 2014.09.09. 08:50:56

Mikor jutnak el oda a gazdaság szereplői, hogy azt mondják az orbán rezsimnek, elmentek tik anyátokba! Majd legközelebb egyeztettek velünk aztán majd mi is fizetjük az új balfasz adótokat ha indokoltnak látjuk. Birka népség!

rainmen 2014.09.09. 08:51:12

A blog írója teljesen összekavarja és nem látja tisztán a dolgokat. Két oldala van a reklámadónak, egyrészt a saját célú reklám, ahol az éves költséget kell figyelni, és 500 millió forint felett adózik és elismert költség (ugyanez vonatkozik a reklámot közzétevő cégekre is), a másik pedig a reklám közzétételért fizetett ellenérték, ami csak akkor nem elismert költség a társasági adóban, ha a közzétevő nem nyilatkozik az adó megfizetéséről.

Gilinggalang 2014.09.09. 09:15:50

@rainmen: tehát az összes Facebookos page ad meg alkalmi posztboostolás kapásból 10%kal többe kerül. Valamint a Google-s hirdetések is. A kis cégeknek. Fasza nagyon,mondhatom.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.09.09. 09:34:40

@filemon80:

Tetszettek volna kevesebb adót meg járulékot elcsalni, és akkor most nem lennének extra sarcok.

Mondom ezt úgy, hogy az extra sarcok engem is büntetnek, de tele van a tököm a gátlástalan tolvajokkal, akik az enyémből is lopnak.

nu pagagyí 2014.09.09. 09:36:55

Azt hiszem, ideje lenne az alkotmányban rögzíteni a mindenféle címen fizetett adók bevételhez mért maximális arányát. Utóbbi időben úgy elszaporodtak a mindenféle különadók, hogy semmi sem garantálja, hogy a teljes adómérték az összes bevétel alatt maradjon. A monarchia idején volt ilyen szabályozás, ha jól emlékszem olvasmányaimból, a bevétel 90%-áig lehetett adót vonni összességében.

Úgy gondolom, hogy egy magántulajdonra épülő gazdaságban, a bevétel 50%-át meghaladó adó már erkölcstelen.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.09.09. 09:37:49

@rainmen:

A hiszti volt a lényeg, nem a pontos, korrekt tájékoztatás.

A poszt olvasása következtében fellépő kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezd meg adótanácsadódat, vagy vess magadra ;)

Netuddki. 2014.09.09. 10:03:27

@polyvinyl: "Tetszettek volna kevesebb adót meg járulékot elcsalni, és akkor most nem lennének extra sarcok."

Ostoba! Elsősorban a mindenkori kormánynak kellene olyan intézkedéseket hozni, hogy ne lehessen és ne legyen érdemes adót csalni. Persze a legkönnyebb új adókat bevezetni. Amiket aztán megint csak az fizet be aki "akar".
Azt meg már meg sem említem, hogy mi van akkor amikor a mindenkori magyar kormány pont abban érdekelt, hogy itt adócsalók legyenek.

Nagyzee 2014.09.09. 10:41:45

@polyvinyl: Adóemelés mint az adócsalás ellenszere? Muhaha. A magasabb adóteher csak még tovább csökkenő adófizetési hajlandóságot ill. még több vállalkozás külföldre települését eredményezi.

dr. mesterséges színezék 2014.09.09. 13:45:41

Köpjön le bárki, aki szegről-végről-netről ismer, és ennek ellenére NER-kompatibilisnek tart, de nem tartanám az ördögtől való gondolatnak, ha a termék árában csökkenne a marketing hányada.
Ezt a fegyverkezési versenyt is vissza kéne fognia valaminek, mert a marketing rokon volta miatt már ott tartunk, mint a filmeknél: a lófütty tartalmat a CGI vagy egy pár méregdrága csöcs adja el.