HTML

SarcHarc

Minden, amit tudni akartál az adóról, de senki nem merte megválaszolni.
Ha van olyan téma, amiről szívesen olvasnál a blogon, írd meg nekünk: tanacsadas@vezinfo.hu

Facebook

cikk16_kep.pngHa saját autónkat használjuk a munkában, a költségeinket és a kocsi használódását is adómentesen térítheti meg nekünk a cég, de mindent azért a papír sem bír el.

Az adótörvények szerint elszámolható hivatali, üzleti utazásnak minősül a cég tevékenysége érdekében szükséges utazás, kiküldetés. Ez nem tévesztendő össze a lakóhelyről munkahelyre történő bejárással, és az olyan utazással, amelyről a NAV akár közvetve is megállapíthatja, hogy az csak látszólagosan üzleti (az útvonal, úti cél, a tényleges program alapján).

Itt rögtön utalnék is az épp augusztusra és karácsonyi szünetre eső kül- és belföldi „tanulmányutakra”, illetve az ezeken gyűjtögetett vicces számlákra. Kérem, amit mi sem vennénk be, azt ne akarjuk a revizornak se beadni!

A gépjárművek üzemeltetésével kapcsolatos elszámolható költségek üzemanyagköltségből és fenntartási, javítási költségekből állnak. Ismét csak fontos, hogy nem része az üzemeltetési költségeknek például az úthasználati díj, a parkolási díj vagy a garázsbérlet.

A saját kocsi használatának üzemanyagköltségét útnyilvántartásban vagy kiküldetési rendelvényben szereplő hivatalos célból megtett kilométerek után, meghatározott fogyasztási normák figyelembevételével lehet elszámolni [60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet 4. §; 1. számú melléklet]. A cég által megtérített költség alapja az adott távra elfogyasztott üzemanyag és az amortizáció.

A fogyasztás a megtett távolság, az átlagfogyasztás és az üzemanyagár szorzata. A távolság adott: a kilométerórával mért úthossz. Nyilván némi tűréshatás van, de senki ne próbálja beadni, hogy a Budapest–Miskolc távolságot 750 km-nek mérte az ő kocsija.

A fogyasztás meghatározásánál a kocsi tulajdonosa szabadon választhat gépkocsitípusonként vagy a cm3 szerint meghatározott fogyasztási norma közül (a rendeletben meghatározottak alapján). Annyi kikötéssel, hogy egy negyedéven belül vagy az egyik vagy a másik mértéket alkalmazhatja. Egymás közt szólva, a cm3 elszámolás sokkal egyszerűbb, és aki modern autóval rendelkezik, annál meglehetősen nagyvonalúnak is tűnik.

A benzinüzemű személygépkocsi alapnorma-átalány mértéke a motor hengerűrtartalma szerint:

a) 1000 cm3-ig 7,6 liter/100 kilométer,

b) 1001–1500 cm3-ig 8,6 liter/100 kilométer,

c) 1501–2000 cm3-ig 9,5 liter/100 kilométer.

A gázolajüzemű személygépkocsi alapnorma-átalány mértéke a motor hengerűrtartalma szerint:

a) 1500 cm3-ig 5,7 liter/100 kilométer,

b) 1501–2000 cm3-ig 6,7 liter/100 kilométer,

c) 2001–3000 cm3-ig 7,6 liter/100 kilométer.

A költségelszámolás során vagy a valós (az aktuális úttal kapcsolatos tankolásnál számlákkal igazolt) liter egységár vagy a NAV által havonta közzétett ár vehető figyelembe. Itt is igaz, hogy negyedéven belül csak egyféle módszer alkalmazható. Jó hír, hogy ha a prémium üzemanyaghoz ragaszkodunk, akkor nem kell lemondanunk róla, viszont igaz, hogy ha olcsóbb helyen tankolunk és a NAV árait használjuk, akkor adómentesen plusz jövedelmet kreálhatunk (azért nem egy lottó ötös).

Például a 2013. november 1-je és november 30-a között alkalmazható üzemanyagárak a NAV oldaláról az alábbiak:

  • ESZ-95 ólmozatlan motorbenzin 410 Ft/l,
  • Gázolaj 428 Ft/l.

A saját gépjármű tulajdonjogát a kötelező felelősségbiztosítás befizetésének bemutatásával kell igazolni. Ezt a bizonylatot az ötéves elévülésig meg is kell őrizni. Az szja törvény szerint saját tulajdonban lévő személygépkocsiként használható még a zárt végű lízingbe vett jármű és a házastárs tulajdonában lévő vagy az általa zárt végű lízingbe vett személygépkocsi is.

A magánszemély a saját tulajdonú gépjárművének hivatalos célú használatáért útnyilvántartás vagy kiküldetési rendelvény alapján kaphat költségtérítést. A sima útnyilvántartás vezetése ma már nem úszható meg adófizetés nélkül. Habár itt többféle elszámolási megoldás is van, az adókötelezettség miatt nem rabolom vele a helyet az adómentes megoldás elől. A gépkocsi-tulajdonos magánszemély kiküldetési rendelvény alapján is kaphat költségtérítést a kifizetőtől. A kiküldetési rendelvény kis egyszerűsítéssel nevezhető adómentes útnyilvántartásnak is.

A kiküldetési rendelvényt két példányban kell kiállítani, és kötelező tartalmi elemei vannak, ezek:

  • a magánszemély neve, adóazonosító jele,
  • a gépjármű gyártmánya, típusa megnevezése, forgalmi rendszáma,
  • a hivatali, üzleti utazás célja, időtartama, útvonala és a futásteljesítmény,
  • az utazás költségtérítése, az élelmezési költségtérítés,
  • a költségtérítés számításához szükséges adatok (üzemanyag-fogyasztási norma, üzemanyagár stb.).

A kiküldetési rendelvény eredeti példányát a kifizetőnek, másolatát a magánszemélynek kell megőriznie az elévülési időn belül.

Kiküldetési rendelvény nem csak munkaviszonyban az alkalmazottaknak, de egyéb (tagi, megbízási, vezető tisztségviselői stb.) jogviszonyban is alkalmazható. Így használva a cég érdekében az autónkat, az üzemanyagköltségen kívül még kilométerenként 9 forintos amortizációs díjat is elszámolhatunk.

Ha a térítés nem haladja meg a rendelet szerinti üzemanyag-fogyasztási norma szerint, a NAV által közzétett üzemanyagárral számított költség és a kilométerenkénti 9 forintos személygépkocsi-normaköltség mértékét, akkor azt nem is kell bevételként figyelembe vennie a magánszemélynek – az szja-bevallásban sem szerepel. Természetesen ha a kifizető a kiküldetési rendelvény alapján, a fenti mértéket meghaladó térítést fizet ki, a teljes összeg adóköteles bevételnek minősül.

Azért a magánszemélynek még ilyenkor is van választási lehetősége:

  • vagy a számlák nélkül elszámolható összeget veszi figyelembe költségként, és a térítés fennmaradó része után fizet adót,
  • vagy a nagyon bonyolult módszer szerint a felmerült költségeket a hivatali célból megtett utakra, a hivatali és a magáncélból megtett utak arányában számolja el, számlák alapján (és cégautóadót fizet).

(A kép forrása: mobil-utnyilvantartas.hu)

 

Címkék: ellenőrzés útnyilvántartás személygépkocsi kiküldetés NAV

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarcharc.blog.hu/api/trackback/id/tr175590923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mille38 2013.10.22. 14:39:08

Vajon csak nekem okoz gondot, hogy a kiküldetési rendelvény tömbben csak kétpéldányos garnitúrák vannak? Az eredetit odaadom a magánszemélynek, a tőpéldány a tömbben marad, az eredetiről készült fénymásolat kerül a könyvelésembe (még hitelesítve is van) a kifizetés mellékleteként. Ha az eredetit teszem a könyvelésbe, és a másolatot, azaz a tőpéldány adom a magánszemélynek, akkor a tömbben épp hogy nem marad semmi, tehát ez sem jó megoldás...

Circus 2013.10.22. 17:19:23

Alkalmazottként volt szerencsém ahhoz, hogy egy kiküldetés során az autópálya közepén meghalt a motor. Nyilván, nem a cég tehet róla, de a korábban a clg érdekében elpöfögött párezer km-t én is elkoptattam volna magamnak, esetleg az autót sem hajtom meg, később megy szét... Mondjuk valószínűleg így kényelmes és olcsóbb volt a cégnek, mint a bérautó, vagy ne adj'Isten céges/kulcsos autó - tehát innen nézve, igenis tehet róla! (meg én is, mert hülye voltam)

Természetesen semmiféle kártérítést nem volt, a 9 ft/km amortizációs költség pedig nem fedezte a közel milliós motorfelújítást.
Nincs erre valami jó megoldás? Nekem már mindegy, de hátha más is lenne hasonló helyzetben!

elektromosgyalogos 2013.10.22. 17:32:04

@Circus Megoldás, csinálj saját vállalkozást, vagy keressél új munkahelyet, ahol adnak egy autót amit széthajthatsz.

Circus 2013.10.22. 19:16:31

@elektromosgyalogos: azon vagyok :)
Amit említettem, egy újabb szép példája annak, hogy teljesen természetesnek veszik a cégek/vezetők az ilyetén hozzájárulást...